Singapore flygplats/Filippinerna - Cebu City

På vår resa till Filippinerna skulle vi mellanlanda i Singapore och spendera natten där (bra för mig som samlar på nätter spenderade på flygplatsen hehe) och vi fick veta att vi var tvugna att checka in våra väskor igen där. Inga problem tänkte vi... 

...saken var bara att eftersom vårt flyg gick dagen efter så skulle vi inte få checka in direkt = vi skulle behöva vänta 20h ute i avgångshallen som var utan bänkar eller wi-fi eller någon annan slags bekvämlighet. Det kändes sådär. Vi frågade vidare om det inte fanns någon möjlighet att få checka in tidigare och tillslut fick vi veta att vi kunde få checka in 22.30 istället. Bingo! Nu blev det genast bara cirka 6h att vänta utan bekvämligheter och det är ju lugnt. Vi spelade kort, pratade, lyssnade på musik och åt för att fördriva den tiden. Och hokus pokus så var klockan plötsligt 22.30 och vi kunde lämna våra väskor, gå genom säkerhetskontrollen och lägga oss bekvämt och faktiskt få några timmars sömn innan vi slutligen gick på flyget och åkte vidare mot Filippinerna. 





Vi landade på Lapu lapu airport just vid cebu city och efter lite problem att ta ut pengar kunde vi kliva in i taxin som tog oss till vårt hotell. 

Vi stannade i Cebu City två nätter enbart för att vila upp oss innan vi skulle ta oss vidare. Tur det för med handen på hjärtat så var cebu city ingen trevlig stad. Smutsig, obehaglig och vi kände oss väldigt osäkra även när vi bara skulle gå till närmsta kiosken som låg cirka 5min bort. 
Om obehaget beror på alla varningar vi läst om för turister eller om det kändes påriktigt är svårt att säga. 

Det bästa som egentligen hände under vår tid här var att vi hamnade på en mataffär. Allrså en STOR mataffär. Vi snackar typ Ica maxi och en sån affär har jag inte varit inne i på typ hela resan tror jag. Inte vad jag kan komma på iallafall, så vi gick runt som om vi var i himlen och ba "det finns olika shampoo att välja mellan. Wow" "kolla här! De har pålägg för mackor!" "Aaaah brieost!!!!" (Inte min kommentar) "tjejer! De har stora glasslådor!!!!" (Min kommentar haha) 





Tänk er att se allt detta efter två månader av bara Seven eleven utbud eller ännu mindre? 

Tyvärr hade vi ingen frys så ingen glass kunde köpas.. 

Så vi unnade oss en lyxglass utanför istället.,. 

...trodde vi. I detta ögonblick fick vi förstå att Filippinerna inte är jättebra på glass,..och det har tyvärr hållit i sig., (Om det inte är gelato eller typ Magnum lärde vi oss senare) Nåja, 

Annars var egentligen det enda vi gjorde  i cebu city att planera HELA resten av vår vistelse. Det var annorlunda eftersom vi brukar ha planerat nästa boende typ kvällen innan men eftersom det var påsk så försvann alla boenden långt i förväg så för att vi skulle få bo på ställena vi ville var vi tvugna. Lite skönt ändå. 

En sak till fick vi lära oss redan i cebu city som har fortsatt ske under hela vår vistelse - restaurangernas avsaknad av saker i menyn. 
Påriktigt tror jag knappt vi har haft en enda middag utan att något som vi velat ha inte har funnits. Det roliga är att väldigt ofta kan de förklara vad maten är innan. Tex såhär: 

Jag: What's in this pasta?
Dem: it's pasta and tomatoes etc
Jag: ah! Ok I'll take it then
Dem: sorry we don't have,.. 
Jag: ? 

Haha, lite kul, men lite jobbigt ibland. Aja. Efter cebu city så styrde vi skutan norr mot ön Malapascua! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0