Bali - Uluwatu

Vi kom fram till Uluwatu som ligger i södra Bali och är känt för sin surfing. Detta var en stor anledning var att vi åkte hit. Tyvärr hade vi missat detaljen att surfingen var bra om man var proffesionell surfare haha. Aja. 

Vi gick för att utforska området. Vi hittade stranden som var cool men till vår besvikelse inte var en "sol och bad" strand. Men hela stället var så härlig, vi föll direkt för atmosfären och satte oss och kollade på utsikten och surfarna. Tyvärr undrar jag fortfarande var folk hittar alla snygga surfare? Jag har som fortfarande inte lyckats hitta fler än två och då har jag kollat på ganska många.. 







På vårat hotell bodde det en massa svenskar. Bland dem två särskilt trevliga tjejer, Matilda och Elvira, som vi gillade väldigt mycket. Så på lördagen beslöt vi att möta upp dem och deras killkompisar (de hade ätit middag innan, därav anslutningen) på single fin för att kolla läget på lördagskvällar. Det visade sig att single fin stängde kl 22 på lördagar (??) så någon kom då på idén att vi skulle ta en taxi in till kuta och gå på sky garden. JAAA! Sagt och gjort, det gjorde vi. Tjejerna i en bil, killarna i den andra och sen åkte vi. Vår taxichaufför (John) hade dessutom fixat sirener och blåljus på sin bil, så istället för en timme tog det nästan 40min. Skönt haha. 







På sky garden är det svårt att inte ha kul, så vi dansade och skrattade tills vi blev trötta, med överraskande basketspelare och scendansaren som jag träffade när jag var på skygarden med Frida, Ronja och gänget. Sen åkte vi hem. 

En av de andra anledningarna att vi valde att åka till Uluwatu var att det varje söndag skulle vara en ASbra fest på single fin (baren högst upp på Klippan) och i tid till detta kom Jesper och Linn till Bali och ner till Uluwatu. Yey! Så alla vara glada och efter en liten förfest i Linn och Jespers rum (som
Råkat få en hel villa) begav vi oss och hoppades att single fin skulle leverera bättre än lördagen haha. Tyvärr var musiken inte särskilt bra och våra förväntningar var nog för höga för kvällen tog inte riktigt någon av oss med storm tyvärr.. Men vi hade kul ändå! 




Sen var vi ju tvungna att testa surfa lite ändå. Så vi letade reta på en nybörjar vänlig strand, hyrde varsin bräda och körde lite. Lika svårt och jobbigt som jag minns det. Lika dålig som jag minns också haha, men fantastiskt kul är det! 

Efter surfingen åkte vi (alla utan Jesper) och kollade in Uluwatu templet som inte alls var som vi hade uppfattat det, blev lurade på pengar och svettades sönder. 
Men det var ganska coolt ändå och jag hittade en strandklänning så det kändes bra ändå. 






Och sen var det slutligen dags att fira det hinduiska nyåret. För er som inte vet hur det går till så ska jag förklara det: man ska sitta tyst och meditera inomhus i 24h. Pretty Much. 

Detta innebär att gatorna stängs av och det är förbjudet att gå ut. Som turist får man gå runt på hotellområdet = man får ligga vid poolen om det finns någon, 
Men man får inte ha någon lampa tänd och restaurangen är stängd så man kan inte köpa mat. 

Så, i 24h hade vi utegångsförbud kan man helt enkelt säga. Men vi hade sol, pool, mat (som vi köpt dagen innan) wi-fi och varandra. Så det gick bra! 

Och sen, när nyåret var firat och över och man fick gå ut på gatan igen så åkte vi till Kuta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0