Bali - Nusa Lembongan/nusa ceningan

Efter en timmes båtfärd från fastlandet så kunde vi gå i land på Nusa Lembongan som även kallas för sjörövarön. Anledning? Ryktet säger att alla moppar på ön är stulna. Därav namnet. Hur vida detta stämmer eller ej kan jag inte svara på. 

Vi möttes iallafall av vackra klippor och stränder och slängdes direkt in i ett äventyr jag fruktat hela resan - åka moppe med stora ryggsäcken! Men här fanns det inte några taxibilar så vi hade inget val. Så med varsin chaufför med väskan i knät och oss bakom brummade vi fram på öns smala vägar. 15 minuter senare kunde vi kliva av utanför vårat hotell. 

Vi hamnade på denna ön av två anledningar egentligen: 
1) secret point 
2) undervattens buddhan 

Ingen tid att förlora så vi bokade en snorkel tur redan nästa morgon och då fick vi åka mer moppe och njuta av hur vacker ön faktiskt var. Snorklel turen ägde rum i kanalen mellan de två öarna och det var verkligen så.. Härligt. Så fint. 




(Man såg alltså ända till bergen/vulkanen på Bali? Hur coolt?) 

Sen svirrade vi om och hoppade i vattnet och det första vi möttes av var den bästa snorklingen jag någonsin stött på! Jag nämnde tidigare att jag egentligen inte är så intresserad i allmänhet. Det är fortfarande sant men här var det något speciellt som fångade mig direkt. Så många fiskar! I alla olika storlekar och färger och former och ALLA på samma ställe. Runt om och över allt. Det var häftigt. 

Men sen var ju undervattensstatyerna också häftiga! Först hälsade vi på den lilla ensamma innan vi simmade vidare och den stora staty gruppen blev sakta men säkert synlig framför oss. Liksom tonades fram och det var en väldigt mäktig känsla att simma mot dem tyckte jag! 






Otroligt häftigt! 

Lite roligt dock att knappt några locals visste om detta? Vi frågade på flera ställen och de skakade på huvudet och sa att de aldrig hört talas om det. Tur att vi hittade någon som visste vad vi snackade om tillslut för det hade varit synd att gå miste om detta. 

Sen var det dags för nästa äventyr. Vi hyrde moppar och åkte över till andra ön för att kolla in secret point. Tyvärr kunde man bara se grottan vi var ute efter när tidvattnet var lågt och det var det såklart inte.. Men vi fick se blue lagoon och annat fint så det gick ingen nöd på oss. 





Sen rörde vi oss tillbaka. Njöt av vår egna utsikt. Packade ihop våra saker. Åkte ner till båten. Såg världens gulligaste farbror och åkte sedan glada tillbaka till fastlandet och ner till Uluwatu. 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0