Koh mook

Eftersom vi blev rätt länge på koh lanta så hamnade vi efter i vår tidsplanering (som redan var rätt tight som det var) så vi insåg att om vi skulle hinna se/besöka allt vi ville så behövde vi göra varje ställe på 24h=en natt på varje ställe. Inga problem tänkte vi, det är ju bara två ställen så det fixar vi lätt. 

Det första av dessa två var koh mook och morakat cave även kallat piratstranden (pga att pirater brukade gömma sina skatter där för länge sedan) 

Så vi tog båt från koh lanta och ja, jag orkar inte ens ta mig för att berätta hur rörigt den resan var.. Vi hade fått höra att båten skulle gå 9 och att vi skulle vara framme 10.30, i verkligheten gick båten typ 10.30 och vi kom fram ca 13.00 och fick färdas runt hela ön på de minsta typerna av transporterna med våra gigantiska Väskor. En upplevelse minst sagt! 




Vi satt så full packade på den där lilla moppen att moppekillen fick köra runt på en gropiga djungelvägen med min jätteväska på axeln. 

Det gick bra iallafall och vi kom fram till vårt boende ca 3 timmar senare än planerat= ingen lugn och ro och vila som vi hade tänkt utan vi fick snabbt äta och byta om för att sedan åka på utflykten vi kommit dit för; piratstranden! 
 
Vi fick skjuts av en rolig liten thaiman från vårat hotel som körde oss runt ön och visade och berättade på så bra engelska han förmådde, vilket mest var "fish yes big" eller "*pekar på något och nickar* yes yes". 
Detta tyckte jag var coolast! Vilken grotta alltså! ..minns ni att jag sa att jag skulle återkomma när jag hittat en grotta som jag skulle vilja flytta in i? Denna har stor chans att vinna den tävlingen, även fast vi aldrig fick se insidan. 

Sen, efter den ca 30min långa båtturen så var vi framme och fick låna flytvästar och cyklop av honom. Vi fick även låna hela honom och hans ficklampa vilket var tur, för vi hade ingen ficklampa så utan honom hade vi simmat in i grottväggarna x antal gånger. Plus att han dessutom visade oss en massa fladdermöss som hängde. Coolt. 

Så simmade vi igenom den cirka 80m långa mörka grottan. 








Sen såg vi ljuset i tunneln och vi kom fram på den absolut mysigaste stranden jag någonsin varit på! Älskade det! Önskar så att jag hade varit en av de där piraterna för länge sedan som hittade stranden... 











Och som vanligt är jag så ledsen att ingen bild gör verkligheten rättvisa.. Men aaaah! Jag hade velat stanna där typ för alltid. 

...men det fick jag inte för vår guide var fiske sugen och ville börja åka vidare så vi tackade grottan och stranden för en fantastisk upplevelse och åkte sedan hem till vår skräck bungalow... Där vi knappt fick plats och golvet knarrade och kändes som det när som helst skulle braka. Liksom sängen. Tror aldrig vi har sovit en natt så stilla! 

Men att vila i hängmattan på altanen var rätt skönt! 

Vi överlevde natten och checkade ut, åt frukost och fick sedan skjuts till andra sidan ön där vi väntade på båten till koh Lipe. Men mer om det sen... 
(Det är en moppe vi åker. Men Frida fick lov att sitta på någon slags hylla längst fram lol)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0