Oahu, Hawaii - Del 1

Det första spännande med denna del av resan var ju att jag fick "resa i tiden"!! Alltså, jag fick uppleva 1/4-2016 två gånger. Hur ofta får man det? ...inte särskilt. Så fett coolt! 

Alltså, mitt flyg från Seoul, Sydkorea gick kl 21.00 på kvällen den 1/4 och landade på Hawaii klockan 10.30 på morgonen den 1/4. Hehe. 
(Vet att detta inte är så mycket till bevis men jag lovar att detta är i samma ordning som jag screenshotade. Nr 1 boardar planet. Nr 2 sitter på planet. Nr 3 landat i Hawaii) 

Detta flyget var förövrigt väldigt skrämmande tyckte jag. Av okänd anledning. Men jag var nära på panikrädd innan. Har aldrig varit så rädd inför ett flyg, inte ens när jag faktiskt var flygrädd. Detta fick mig såklart att tänka att det fanns en anledning att jag var rädd (=planet skulle krascha i havet och alla skulle dö) Som att jag hade ett sjätte sinne eller så som kände det på mig. Stod faktiskt och grät och ville egentligen skriva till alla jag älskar och berätta hur mycket jag älskar och uppskattade dem, men ville inte orasaka oro. Så jag skrev lite försiktigt till mamma "mamma jag är rädd". Sen hittade jag ett rum fullt med växter bakom toan (?) och grönt ska ju lugna själen (greenroom) så jag satte mig där och andades. Kändes lite bättre, sen gick jag på planet. 

Och självklart gick flyget bra! Jag satt på min hello Kitty badring (pga svanskotan) och kollade på min nya favoritfilm. Sen landade jag i ett varmt Hawaii och möttes av Jesper direkt jag kom ut från flygplatsen! 






Det första jag insåg och älskade med Hawaii var att folk har Hawaiiskjortan som arbetsklädsel! Alltså, på flygplatsen så hade folk på sig den nästan överallt! Så härligt! 

Iallafall, vi bodde i Waikiki som är turiststället, och det var det. Letar man efter lite tomma stränder och så är detta inte rätt ställe att vara på. Men det passade oss eftersom vi ville ha en bra utgångspunkt till att kunna ta oss lite var som. Och då är Waikiki ett bra alternativ. (Sen gör det väl inte så mycket om det är turister och folk just där man bor egentligen) Vi hängde på stranden och jag blev överraskad över hur kallt vattnet faktiskt var! Inte så konstigt egentligen men jag hade inte förväntat mig det. 



(Coolt träd va?) 






Varje fredag är det ett fyrverkeri vid Waikiki beach. Perfekt att vi precis kom på en fredag då, tänkte vi och satte oss och kollade.



Dagen efter bestämde vi oss för att gå och kolla in "The dead mans catwalk" som jag hade sett på flera bilder och drömt om att besöka. Sagt och gjort, vi gav oss av och började vandra. Väl framme vid "stigen" möttes vi av skylten: PRIVATE. NO TRESPASSING. 

Men va? Tänkte vi. För två kvinnor bara några meter framför oss hade ju precis gått in och jag hade ju sett hur många bilder som helst på folk som varit där? 

Vi valde helt enkelt att fråga några som verkade bo i huset just bredvid om det var okej. De svarade "oh yeah absolutely! It's ok people do it all The time" 

Med de orden klättrade vi förbi skylten och började vandra! 



Påvägen träffade vi flera som redan varit upp som berättade hur vi skulle ta oss förbi stängslet. Vi lydde order och klättrade runt. Men när vi kom fram till klippkanten så fanns ingen Catwalk... Så vi frågade några locals som njöt av utsikten. Då fick vi infon att catwalken var borttagen sedan slutet av februari... Bajs! 
Tack och lov så var utsikten inte så pjåkig så det gick ingen nöd på oss, även om det såklart kändes lite synd när jag sett fram emot att se den så mycket! 










Anledningen att de tagit bort själva catwalken fick vi veta var av två anledningar:
1) att tog så många extrema, farliga och livshotande bilder på catwalken och de ville helt enkelt inte att någon påriktigt skulle dö från den. 
2) markägarna vill inte att folk går där och de tänkte att antalet kanske skulle minska om catwalken inte finns längre. 

Såhär såg den iallafall ut: 

Jesper blev bränd efter första dagen så han skaffade sig en hatt och fick improvisera för att inte bränna sig ännu mer: 

Dagen efter var det dags för nästa spännande äventyr: FLYGA HELIKOPTER! Waaaah 
Alltså det ligger visserligen egentligen lite utanför min budget MEN jag har velat flyga helikopter väldigt länge och jag tänkte att finns det något bättre ställe än Hawaii då? Knappt. Som att flyga över jurassic park, få kolla in deras overkligt häftiga berg, få kolla in deras höga vattenfall som man knappt kan se annars. Ja, anledningarna var många så vi körde! 

Vi valde även att köra utan dörrar. Både smart och inte. 
Smart: Mer fritt, inget glas ivägen för oss och utsikten, garanterad fönsterplats. 
Inte smart: All vind från propellerna rakt i ansiktet (värre än det låter) samt svårt att ta bilder då man knappt kunde sen var man tog bilden pga vinden. 

Men sååå värt det! 






Sen for vi! Upp och iväg! 





(Dead man's catwalk berget) 











(Ananas planteringen) 

(Honolulu/Waikiki) 
(Pearl Harbour) 

I bakgrunden ser ni vår störtsköna pilot i sin Hawaiiskjorta. Och om ni kollar noga på mitt hår så ser ni att det står lite åt alla håll uppe på huvudet? (Tänk det sedan x13 typ för att få verkligheten) det är helt pga vinden. Från början var mitt hår en stram inbakad fläta. Det säger lite om hur mycket det blåste. 

Efter detta funderar jag starkt på att sadla om och bli helikopter pilot. SÅ kul! 

Efter detta unnade vi oss en FANTASTISKT god burgare från Teddys som även hade den bästa kassörskan jag någonsin mött. Så genuint rolig.
Sen hängde vi med killarna som åkte i den andra helikoptern. Fyra amerikaner som var hur sköna som helst! Så det blev lite volleyboll i kvällssolen följt av lite öl på stranden i mörkret som ledde till massa roliga, intressanta och givande konversationer innan vi sa godnatt och gick hem. 



Detta får avsluta del 1. Återkommer så snart jag kan med del 2, hejdååå 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0