Nya Zeeland del 2: Hobbiton

Efter vårat besök till Cathedral Cove så körde vi först och tog oss en otroligt skön dusch på ett otroligt ofint omklädningsrum. Men gratis är gott och duscha var skönt och vi fick dessutom beskåda en (av många!) fantastisk solnedgång som för ovanlighetensskull gjorde sig bra på bild:

Inte helt dumt det där inte.

Efter duschen och en skön natts sömn laddade vi om ordentligt och åkte för att besöka.... THE SHIRE! Fylke. Eller hobbiton, whatever you like. Och det var, enligt mitt (vårat) tycke väl spenderade slantar.Först möttes vi av Gandalf när vi skulle köpa biljetter. Självklart och tyvärr inte den äkta Gandalf.. Hade varit grymt dock, men hemskt tråkigt för honom att stå där dagarna i ända medan folk petar på honom och ber honom säga "you shall not pass!"

Sedan började det roliga...

Jag tror jag låter bilderna tala för sig själva till största delen. Wow alltså. Wow. 





Alla dörrar och gårdar är så mysiga och vid varje ställe ser man vem som bor där. Alltså vad de sysslar med, tex bin/honung, fiske, blommor, måla etc. Fantastiskt mysigt och fint och sååå fancinerande hur fint och bra allt är gjort!

Här hänger det tex fiskar på gården. Dålig bild dock... Min telefon hade dock ca inget batteri (livet utan el..) så jag tog inte ens hälften så många bilder som jag hade velat göra.

Fick spara på batteriet till godbitarna, som Sams hus tillexempel. Åh.

Och självklart: The Baggins. Åh, alltså åh. Tyärr fick man inte gå in, inte ens på gården. De var hemskt stränga med det. Otroligt synd tyckte jag (vi) 


Tur att det var fint ändå!

Kikade lite på anslagstavlan. Något stackare hade tappat bort sin mantel och en Annan skulle spela fiol någon kväll i veckan. Trevligheter.
Vi spanade på Green dragon över sjön från festfältet och längtade efter att släcka vår törst där...
Det första vi fick veta när vi gick in var att det var smoke ring contest pågång! Vinnaren skulle vinna en fin pipa. Tyvärr är jag väldigt usel på rökringar (svårt att öva när man aldrig röker liksom) och det var inte heller tisdag så mina chanser att vinna var rätt låga...tyvärr. En fin pipa hade ju varit kul!


I övrigt var det väldigt mörkt och mysigt. Vi skålade och drack och kände oss hemskt nöjda med dagen och jag övervägde att kolla om något av hålen var till salu för jag trivdes så bra där och hade gärna stannat kvar.
Sen får vi ju inte glömma det viktigaste. Var ju självklart tvungen att likt Bilbo springa och ropa "I'm going on an adventure!" Till våran guides stora förtjusning som gav mig en tumme upp efteråt.

Det var våran dag i Hobbiton och som sagt, jag skulle gärna hänga där oftare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0