Nya Zeeland: första dagarna på sydön

Hej igen! 
Blev visst lite längre paus än ett toabesök.. Aja, nu ska jag snabbt rabbla igenom vad vi gjorde första dagarna på sydön. 

Vi spenderade först fyra (!!!) timmar på Burgerking för där är wi-fi rätt bra, det finns mat och vi behövde planera resten av våran resa. Och enda bilden jag har därifrån är bilder på Frida och hennes bakdel. Och denna såklart, hehe. 

Så, igår blev vår första riktiga dag. Då hade vi hunnit flytta oss från Burger king till en trevlig liten campingplats söder om abel tasman. 



Först besökte vi en mysig liten strand där Split Apple rock fanns, och jag tror bilden förklarar namnet rätt bra? Häftigt iallafall! Tyvärr hade vi inte förstått att Stenen låg ute I vattnet så vi var inte badredo, men det var fint ändå. 
Jag hittade Willy wonka choklad!!! ...men ingen guldbiljett (tur den var god iallafall) 
Här åt vi sedan lunch och För att citera Frida: "tänk om man åt lunch till en sånhär utsikt varje dag" kolossalt vackert!! 

Sen tog vi en av de mest fantastiska promenadsträckor jag har tagit i nya Zeeland so far och promenerade i regnskog, över små floder, på stenar och upp för leriga kullar mot ännu ett vattenfall (vi gillar dem) 


Lite såhär såg det ut. Stocken var dock vårat eget påhitt och inte en del av promenaden. 
Sen kom vi till en hängbro som tog MAX en person!! Herregud som om jag inte redan var tillräckligt rädd för hängbroar... 
Frida var dock modig och traskade lätt över (imponerad) 

Men jag klarade mig också! 

Sen kom vi till vattenfallet, som visserligen var fint men jag skulle säga att vägen dit faktiskt var bättre. Så, allt som allt en väldigt väldigt bra tur!! (Rekommenderas ifall ni är i abel tasman) 

Efter vattenfallet åkte vi till en av de bästa ställena jag har besökt i mitt liv; Cape farewell! Massa gröna kullar, gräs, får, farliga stup, grottor och coola klippor. Rekommenderas starkt! 







Ja, ni ser ju på ett ungefär. Vi vandrande alltså runt där på kullarna bland fåren och allt deras bajs. 
Vi försökte även ta coola hoppbilder, gick väl sådär.....hehe...he... Vi får öva på det där! 

Jag vandrade vidare lite för mig själv och fick syn på en häftig strand långt ner och kände "den där vill jag ta mig ner till!"
Så efter lite vandring, klättring över staket, små forsar och ner för stenväggar så stod jag äntligen med sand under fötterna. Och det var verkligen en mysig och fin liten strand.


Jag tänkte gå och spana in grottorna längst bort... 

...men blev skrämd av en säl. Den såg visserligen inte särskilt farlig ut men vi har ju fått lära oss att sälar inte är att lita på i alla lägen så jag skyndade genast därifrån. Lika glad ändå! 

Sen åkte vi vidare till en av de finaste stränderna jag satt min fot på. 

Ja, ni ser ju ungefär.


Inte blev det sämre av den fantastiska solnedgången som vi fick bevittna! Wow.
Dessa klippor gillade jag. Den syns bara en tunnel på bilden men jag tror att det var minst två tunnlar på varje klippa! Coolt. 

Från en annan vinkel såg Klippan dessutom ut som en människa i profil, hihi. Lite kul tyckte jag. 

Sen vandrande vi tillbaka över alla kullar och körde snabbt som attan för att hinna till våran camping innan midnatt (vi lyckades) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0