Je parle francais!

Igår tog jag mig i kragen och gick tilkl biblioteket (har tänkt gör det sedan förra helgen) för att låna Harry Potter 5, jag har nämligen som mål att läsa ut alla 7 böcker innan jag åker hem = jag borde sätta fart! 

När jag var på biblioteket och hade hittat min harry potter så kom jag även att tänka på en sak som jag tänkt på, (haha, kul mening) Jag har nämligen funderat på att försöka lära mig franska på egen hand (!!) För jag skulle verkligen vilja lära mig franska men jag verkligen HATADE franska i skolan, men jag hatar inte språket. Jag tycker faktiskt språk överhuvudtaget är väldigt coolt, och jag känner att jag gärna skulle kunna tala ett till språk. Så jag gick och kollade bland språkböckerna och hittade en bok som inte bara innehöll massa grammatik och sånt, en sån bok hade jag inte klarat av att läsa länge. Jag hittade en bok som hette "Easy French Reader" och det var perfekt! En lättläst franska bok med lite genomgångar efter varje kapitel. Så den lånade jag. 

När jag kom hem med böckerna var jag oroväckande ivrig att få läsa franska och jag blev hur glad (och förvånad) som helst när jag insåg att jag faktiskt kunde läsa allt (ok, 90%) utan problem och dessutom förstå trots att jag inte läst/pratat/hört franska överhuvudtaget nästan på ca 3 år! Fantastiskt ju! 

Så denna bok läser jag just nu flitigt, sen får vi se hur jag ska utveckla detta, jag menar, det är ju en sak att läsa vad som står, skulle någon be mig att prata franska så skulle jag återgå till att bara veta av en fransk mening "je m'apelle Rebecka....eeeehm...oui". Men någonstans ska man ju börja, och det sägs ju att det är ett bra sätt att lära sig ett språk genom att läsa tror jag. Annars har jag drömt det! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0