Svar på kommentar

Fick en kommentar som bad mig att berätta mer om hur själva ansökningen gick till. Självklart ska jag berätta det! 

Jag började med att leda reda på en au pair agency som jag tyckte verkade bra. Jag visste alltid att jag ville åka med en agency, eller ja organisation låter ju mer svenskt. Jag ville åka med en organisation för att ha någon att vända mig till ifall något skulle gå fel och dessutom veta att familjen jag skulle komma till har blivit "godkänd". 

Jag hittade då Peek a boo som jag tyckte verkade som ett bra alternativ. där står egentligen allting om hur själva ansökningen går till men jag ska ändå förklara hur jag gjorde. 

Det första jag gjorde var att samla ihop en massa papper. Man behöver nämligen ha en intyg från en läkare om sjukdomar och sånt, sen måste man gå till polisen och få sitt polisregister utskrivet. Dessa två saker kostadr runt 1000 lappen att skaffa tror jag. Sen måste man även ha två intyg från någon slags barnpassning. Samt minst en person beskrivning från någon utanför familjen, tex en lärare. Sen kommer du även behöva fylla i en lapp om vars du vill vara och vilken ålder du önskar att barnen ska vara och massa sånt, sen måste man ha en kopia av sitt pass. När du har fixat allt det är det bara att skriva ett personligt brev där du beskriver dig själv, din familj, dina intressen och allt det där vanliga. Jag publicerade även en hel del bilder i mitt brev och använde mig av färg i tex ramar runt bilderna för att göra brevet lite roligare att kolla på. (Jag har ingen aning om de tyckte att det blev det eller inte) 

Iallafall, när du har gjort det är det bara att maila det till peekaboos mail och sen kommer du att få ett svar och sedan guidar de dig genom resten, svarar på frågor och sånt. När en familj sedan är intresserad av dig så kommer du att få deras mail och kan där med maila med dem och sen bestämmer du tillsammans med familjen om det verkar som en bra matchning och sen är det klart och då är det bara att boka flygbiljett! 


Så det är en hel del papper men det är inte svårt alls egentligen. Men det kan ta ett tag innan man blir placerad. Det vanligaste är runt tre månader förstod jag det som men för mig tog det bara tre veckor innan jag hade en familj men då "träffade" jag enbart en familj också. Men hur som helst är det bra att vara ute i tid, ge så bra och ärliga svar som möjlig och lägga ner tid på sitt personliga brev för det syns hur mycket tid man lagt ner och det är även det som är det viktigaste. 

Jag vet inte hur det fungerar på andra organisationer men så gick det till för mig och jag tyckte alltid att det kändes bra. Lycka till nu och hoppas du fick svar på allting annars är det bara att fråga igen! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0